Sider

fredag den 31. oktober 2014

Når strikken drejer rundt - kan du hjælpe?


For nylig skyllede jeg denne lille babyvest op, så den kunne komme på gavelageret klar til brug. Men den ser jo aldeles forfærdelig ud, sådan som den er twistet i strikken. Er der nogen, der kan hjælpe mig med, hvad dælen jeg har gjort galt? Jeg har prøvet at få den drejet "tilbage", men uden held.
Vesten er strikket rundt på rundpind i to tråde Evilla-uld, og jeg kan ikke mindes at have gjort noget anderledes, end jeg plejer. Ved du, hvad der er gået galt?

5 kommentarer:

  1. Er det totrådet garn du har brugt, eller entrådet garn holdt dobbelt?

    SvarSlet
  2. Det er to tråde - altså garn holdt dobbelt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis det er entrådet garn, som du har brugt to tråde af, så er det der forklaringen ligger.

      Entrådet garn vil altid opføre sig sådan som du oplever, når man strikker rundt, det er kun velegnet til mønstre der strikkes frem og tilbage, og man kan desværre ikke blokke sig ud af problemet bagefter :(

      Slet
  3. Aha! Det var jeg ikke klar over! Men dejligt at lære noget nyt, selv om det er ærgerligt at have lavet sådan en fejl... Tak for hjælpen Christina :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hellere lære det af en lille babyvest end af en stor herresweater ;)

      Jeg spinder ikke selv, men jeg ved at det har noget med spindingen at gøre.
      Når garnet bliver spundet, er det jo fibre der bliver drejet, og efterfølgende bliver garnet tvundet (ellers vil det sno sig om sig selv, du har sikkert også snoet mange snore på dørhåndtag i din barndom).
      Når garnet er entrådet, har det kun sig selv at holde på, hvorfor fibrene alligevel vil ligge sig lidt skrå efter tvindingen, flertrådet garn består, åbentlyst, af flere tråde der er tvundet sammen, og kan derfor delvist neutralisere denne 'lænende' effekt (mon forklaringen giver mening for andre end mig?)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Pin It button on image hover